vergelijk online fotoboek maken logo

SoSocio Review: Onze ervaring met het maken van een fotoboek

Review geplaatst op:

In deze digitale tijden is de kans groot dat je online een aantal favoriete fotoalbums hebt circuleren. Vaak is het echter moeilijk om binnen de rigide structuur van, bijvoorbeeld, het Facebook fotoalbum de echte ervaring van die ene road trip of reis werkelijk weer te geven. Met de snelheid waarmee de sociale media vandaag de dag opereren, is de kans bovendien ook groot dat jouw lievelingsalbums of -foto’s in geen tijd overschaduwd worden door ladingen nieuwe foto’s.

Dat is waarom met name Facebook in juli vorig jaar SoSocio oprichtte. SoSocio is een (mobile based) Facebook/foto-applicatie, die volledig geïntegreerd is in de opmaak van de Facebook foto-pagina’s. Met andere woorden: met de SoSocio software vul je stap voor stap je virtuele boekenkast, zodat je ze ten alle tijden kunt delen met wie je maar wil. En omgekeerd maakt het programma het dus ook mogelijk je online bibliotheken samen te brengen en te concretiseren in levensechte fotoboeken. Zo ontstaat er een unieke wisselwerking tussen het virtuele en het werkelijke en kan je jouw virtuele photo streams als het ware ook in de boekenkast zetten, in paperback of hardback.

SoSocio fotoboek software

Het interface van SoSocio laat je toe je internet-foto’s in albums te integreren. Met de software kun je je foto’s samenbrengen in een scrapbook: je eigen foto’s of foto’s van je vrienden; maar ook (Facebook) commentaren of teksten bij de vermeldde foto’s. Zo kan je dus een welbepaalde ervaring integraal in het SoSocio fotoboek opnemen, inclusief de foto’s die daarvan op verschillende plaatsen terug te vinden zijn, en inclusief de grappige online conversaties die deze foto’s doorheen de jaren heen hebben opgeleverd.

Dankzij de hoge graad van integratie tussen SoSocio en de interface van Facebook, zal SoSocio zichzelf uitwijzen voor de Facebook-gebruiker. Het programma vereist ook niet dat er software wordt gedownload of iets dergelijks. Alles kan gemakkelijk via de Sosocio.com website verlopen. Natuurlijk draagt dit ook een aantal beperkingen met zich mee en ook kan het fotoboek van SoSocio op zich wel een aantal verbeteringen gebruiken.

Zo zou SoSocio er bijvoorbeeld bij gebaat zijn wanneer er een aantal presets met betrekking tot de lay-outs van de pagina’s beschikbaar zouden worden gesteld. Zo zou je de pagina’s kunnen instellen om steevast dezelfde look te hebben, zonder telkens weer opnieuw alle specificaties en details met betrekking tot de lay-out van een bepaalde pagina te moeten (her)bepalen – zoals nu het geval is.

Ook is het raar dat je SoSocio virtueel enkel kunt delen met je vrienden op Facebook en Twitter. Je hebt echter niet de mogelijkheid om je fotoboek, laat staan je hele boekenplank, te delen met vrienden die geen gebruikers zijn van SoSocio. In de geest van het project – dat het virtueel en reëel delen van fotoboeken centraal stelt – lijkt dit toch een bijzonder aandachtspunt.

Wel moet hierbij, zoals altijd, worden opgemerkt dat de makers van SoSocio hun werk uiteraard steeds in ontwikkeling houden. Momenteel worden er onder andere templates gemaakt die het proces om foto’s te bewerken in SoSocio moeten vereenvoudigen. In deze templates worden tegelijk ook een aantal thema’s verwerkt zoals geboorte, huwelijk, zomer, winter, vakantie, feest, enzovoort. Ook bestaat het plan om een optie toe te voegen waardoor de SoSocio boekenplank in zijn geheel kan gedeeld worden. Mogelijk is het dus wel interessant om te bekijken waar het platform nog allemaal naartoe gaat in de toekomst.

Keuze van fotoboeken

Qua formaten is SoSocio beperkt. Dat betekent dat er slechts in één formaat van fotoboek gewerkt kan worden. Dit formaat kan wel verschillende ‘thema’s’ hebben, waarbij elk thema zijn specifieke indeling heeft. Er is ook een mogelijkheid om wenskaarten te maken.

Maken van een fotoboek met Sosocio

De selectieprocedure, waarmee men foto’s in het boek kan opnemen, verloopt relatief vlot; maar de uiteindelijke plaatsing van de foto’s in het boek is omslachtiger dan nodig en verloopt trager dan zou moeten. Ook het toevoegen van titels en het opnemen van andere commentaren of details neemt te veel tijd in beslag en gaat moeizamer dan te verwachten valt van een goed werkende app.

Levertijd en het resultaat van het fotoboek

De bestelling is vlot te plaatsen en de levering verliep vlekkeloos. Op de website vermelden ze een levertijd van 6 dagen. Het fotoboek is ruim binnen deze levertijd afgeleverd. Ook de kwaliteit van het boek is erg goed te noemen.

Conclusie: onze ervaring met SoSocio

Voor Facebook gebruikers heeft SoSocio wel een aantal voordelen en het idee van de allesomvattende, virtuele bibliotheek is zo leuk als de mogelijkheid om je online photo streams als het ware op de boekenplank te kunnen zetten. Als dusdanig biedt SoSocio dan ook de meest optimale integratie met Facebook en andere online fotogalerijen die momenteel op de markt aanwezig is, ook beter dan bijvoorbeeld iPhoto. Ergens is dat natuurlijk logisch aangezien de ontwikkelaars van de Facebook albums ook de ontwikkelaars van SoSocio zijn. Hierdoor maakt SoSocio wel een zeer brede foto-ervaring mogelijk, waarbij ook de commentaren van de mensen op de foto’s stap voor stap kunnen worden toegevoegd.

Toch blijft SoSocio verder eerder op de vlakte in vergelijking met meer gespecialiseerde fotoboek-software. Daardoor is het ook eerder beperkt qua mogelijkheden en eerder omslachtig in gebruik. Ook bekeken door een louter virtuele bril, kan SoSocio nog verbeteren door haar fotoboeken deelbaar te maken met niet-gebruikers.

• Levertijd:Vanaf dagen
  • Afmetingen: 21x21cm
  • Software: Online